اخوانى الاعزاء فى الجيم فلاش

فى الايام السابقه كثر الكلام والمواضيع عن عطل الاضاءه فى اجهزه ال bb5
والكل بيقول غير الشاشه الاول ثم ملف الاضاءه ثم فلتر الاضاءه ثم بعد ذالك التافو
وكلنا بنعمل الموضوع ده علطول ولكن بنتفاجئ اننا بنعمل كل الحلول دى وبرده الجهاز مجبش اضاءه ودلوقتى ندخل على الحل

فى اجهازه ال dct4 بيكون ملف الاضاءه عريض شويه وقوته 22uh وبياخد كهربته مباشره من البطاريه تمام

اما فى ال bb5 بيكون ملف الاضاءه اصغر فى الحجم ولكن نفس القيمه 22uh وبرده بياخد كهربته مباشره من البطاريه
ولكن

الحجم هنا بيفرق ياجماعه
يعنى لو جالك جهاز مثلآ 5200 وغيرت الكويل بتاعه بأى كويل تانى مش هيشتغل
لازم كويل يكون نفس الجهاز او جهاز شبيه ليه
لان انا كمان وقعت فى نفس المشكله
يعنى بوضوح اكثر واسف على الاطاله
لازم تتأكد من ان الكويل يكون نفس الكويل القديم فى الشكل والحجم
ارجو ان اكون وفقت فى توضيح المعلومه
تقبلو فائق تحياتى

نبيل مزيكا