في مباراة مصر وايرلندا في ‫#كأس_العالم‬ 1990 حصلت حاجه غريبه جداً...!!
الحارس المصري احمد ‫#شوبير‬ هو كان اكثر اللاعبين استحواذا علي الكره في اللقاء !!
ايون حارس المرمي كان اكتر لاعب استحوذ علي الكوره !
المنتخب المصري كان بيلعب باسلوب دفاعي بحت.. اللعيب ياخد الكوره يرجعها برجله يقوم شوبير ماسكها يتمشي بيها شويه.. وبعدين يلعبها لمدافع يمشي بيها خطوتين وبعدين يرجعها لشوبير يقوم شوبير ماسكها تاني!
جاك تشارلتون مدرب ‫#ايرلندا‬.. بعد الماتش قال انا كرهت ‫#كرة_القدم‬ .. لما المصريين مش عاوزين يلعبوا كوره جايين كاس العالم ليه..؟
بعد اللي حصل في الماتش ده.. الفيفا اصدر قانون منع حراس المرمي من مسك الكره اللي راجعه بالرجل من المدافع.
؛ سيذكر التاريخ ان المصريين كانوا سبب في تغيير قوانين الفيفا في العصر الحديث
المصري معروف بقوته، وبجبروته....!!






رد مع اقتباس

المفضلات