قائمة الاعضاء المشار اليهم

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 11

الموضوع: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

  1. #1
    صديق المنتدى
    الصورة الرمزية هشام الرميحي

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    الدولة
    Hosh `Isa, Al Buhayrah, Egypt, Egypt
    العمر
    36
    Sonork
    100.1608523
    Phone
    nokia 5800 x m
    المشاركات
    12,649
    الشَكر (المُعطى)
    35225
    الشَكر (المُستلَم)
    31670
    الإعجاب (المُعطى)
    39
    الإعجاب (المُستلَم)
    4
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    35 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    925

    افتراضي إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    عبارات مستفزة قد تشعرك بالغثيان أولا عند سماعها لأول مرة، وثانيا لتكرارها لأكثر من مرة فهى بلا معنى بلا طعم بلا لون بلا رائحة.. على شاكلة استرجل واشرب العلقم.. أكبر وخرف.. ما هذه العبقرية التى ابتكرتموها أيها العباقرة الأفذاذ؟ بالفعل لقد مليت وسخطت على هذا المنتج، وأعتقد أن السادة المشاهدين لن يقتربوا من هذه المنتجات المملة، لأنهم أخذوا جرعات فوق مستوى تحملهم عن طريق الإعلانات التافهة، وتكرارها، وأنا من هؤلاء الذين يستفزوا استفزازا بلا حدود، لدرجة أننى أبحث عن شىء ما بجوارى لأقذفه على جهاز التليفزيون المقزز لأحطمه من شدة غيظى قبل المسلسل وبعد المسلسل وقبل الفاصل وبعد الفاصل.

    نوع جديد من الإعلانات يستفزك ويجعلك عايز تكسر التليفزيون أو أضعف الإيمان تكتم الصوت فى تليفزيونك، حتى لا تسمع العبط فاعلان من الإعلانات عن أحد منتجات المياه الغازية، يطلع علينا ويقولك تشرب كوكا يعنى تشترى أرض، يطلعلك فيها بترول، يعنى تخطب نفيسة وتصاحب زنوبة، يعنى يبقى اسمك زعبولا، تقوم تلاقى نفسك كمبورة، حاجات عبيطة لا علاقة لها بالمنتج الذى يعلنوا عنه، والنهاردة لقيت إعلان جديد ليس أقل سخافة من الأول، حيث يقول هيثم بيكلم سوسو لأن ساب زيزى علشان بتحب تمورة، و(رأس السنة بالنسبة له ماتسواش أى تلاتين لزمة)، بالزمة والدين العبارة اللى بين قوسين دية معناها إيه؟ أو إيه المقصود بيها؟ وراح الجامعة وقعد جنب عزيزة علشان مش ساكنة فى الجيزة، لأنه ويمد كلامه ويقول رااااجل علشان بيشرب مية الطورشى.

    وأريد من يدلنى هل الرجولة اليوم تقدر بالبطاطس؟ فقد ولى عهد شهامة المصريين، والحكم على رجولتهم بعدما كانوا يميطون الأذى عن بنت حتتهم، أو بنت منطقتهم عندما يتعرض لها أحد الأشقياء، أو إذا تعرض أحد الجيران لضائقة ما فيتسابق الجميع لمساعدته ومد يد العون إليه بكل رجولة فى الزمن الماضى، وأصبحت الرجولة الآن تقاس بالبطاطس العادية، التى كانت جدتى وأمى تقوم بتحضيرها لى وأنا طفل صغير فقد كنت أعشقها.. الآن أصبحت دليلا على أنى لم أبلغ أو أنى طفل غير مكتمل الرجولة، وعندما أتناول بطاطسهم سأكون رجلا بجد؟ والله إنه لعجب العجاب، أن نرى مقاييس الرجولة بالمأكولات والمشروبات.

    صدقونى إننى كنت أشرب أحد المشاريب منذ زمن ليس بالقريب، وكنت منتظم فى تناوله، ولكن عندما ظهرت إعلانات استرجل واشرب منقوع البراطيش توقفت عن تناوله، لأن أصدقائى صاروا يمزحون معى ويقولون لى أنت من يوم ما شربت هذا وانت استرجلت، فقررت ألا أتناوله مرة أخرى حتى لا أكون مصدر سخرية بسبب ذاك الإعلان القمئ.

    لقد كنا نستمتع منذ صغرنا بالإعلانات التليفزيونية الهادفة بعيدا عن... ده صاحبنا اللى ما عندوش بوكسر وده قريبنا اللى بينام من غير مايتغطى، ولذلك تأتيه كوابيس مزعجة.. وبعيدا عن الإسفاف وخدش المشاعر.. عند ما كنا نجد فؤاد المهندس بإعلان معجون الأسنان.. وإعلان أجرى بسرعة ياواد يا حسين...وإعلان تنظيم الأسرة حسانين ومحمدين فقد كنا نسعد بأغنى تلك الإعلانات التى كانت فى الزمن الغالى الجميل.

    وأخيرا أقول كفانا تكرار ممل ومزرى يبعث على القرف والاشمئزاز، فالمثل يقول يابخت من زار وخفف، فليس بالتكرار نصبح كبار أو يشترى الزوار بل بالتكرار نقتل نسبة المشاهدة وأرجو أن أعرف من الجميع هل أتجنى على هؤلاء أم أننى محق، وأخيرا أقول لهم استرجلوا وحلوا عننا.. كرهتونا فى نفسنا.




  2. #2
    صديق المنتدى
    الصورة الرمزية IslaM SoloMa

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    الدولة
    egypt
    العمر
    27
    Sonork
    100.1608999
    Phone
    iphone 3G & Curve 9300
    المشاركات
    3,927
    الشَكر (المُعطى)
    8074
    الشَكر (المُستلَم)
    9340
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    1 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    113

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    موضوع اكثر من رائع تسلم ايدك

    للاسف يا اتش اغلب الاعلانات بقت سطحيه جدا وتافهه الي ابعد الحدود

    مع ان مهنه الاعلان دي محتاجه لعبقريه جامده جدا جدا جدا

    اكيد انت لسه مشوفتش اعلان قطونيل هيعجبك اوي

  3. #3
    .: جيماوي نشيط :.
    الصورة الرمزية سيمو سيمو

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    الدولة
    الاردن
    Phone
    نوكيا n95
    المشاركات
    470
    الشَكر (المُعطى)
    49
    الشَكر (المُستلَم)
    279
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    21

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    هههههههههههههههه فعلا شيء مضحك رغم انه في قمة اللاوعي

  4. #4
    .: مراقب أقسام سوفت صينى :.
    الصورة الرمزية AdReAnO

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Mar 2010
    الدولة
    EgYpT
    Sonork
    100.1617167
    Phone
    VIVO X7
    المشاركات
    12,166
    الشَكر (المُعطى)
    19450
    الشَكر (المُستلَم)
    23130
    الإعجاب (المُعطى)
    226
    الإعجاب (المُستلَم)
    100
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    153 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    392

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    استرجلوا وحلوا عننا.. كرهتونا فى نفسنا


  5. #5
    .: جيماوي رائع :.
    الصورة الرمزية مـحـمـد

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Mar 2011
    المشاركات
    542
    الشَكر (المُعطى)
    1954
    الشَكر (المُستلَم)
    555
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    21

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    ههههههههههه

    تعرف انا مايفرقش معايا كل ده - اهو بنشوف شوية عبط نتريق عليهم

    انا اللى بيضياقنى بالاعلانات - الصور الخارجة فقط

    الواحد بيتخيل ان مثلا واحدة بتتفرج وممكن صورة تفسدها

    ده اللى بيزعلنى - او كلمة تفسد تفكيرها مستقبلا

    لكن اى شىء تانى مش بيفرق معايا


    تسلم

  6. #6
    .: جيماوي رائع :.
    الصورة الرمزية برق

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المشاركات
    586
    الشَكر (المُعطى)
    0
    الشَكر (المُستلَم)
    371
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    38

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    تسلم ايدك يا اتش
    كل سنة وانت طيب ورمضان كريم
    معلش يا اتش متدقش كتير على الناس دول

  7. #7
    صديق المنتدى
    الصورة الرمزية محمد السيد.

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Sep 2008
    الدولة
    مــــــ ام الدنيا ــــــــــــصر
    العمر
    30
    المشاركات
    11,699
    الشَكر (المُعطى)
    11232
    الشَكر (المُستلَم)
    24193
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    5
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    1 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    42 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    429

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    والله معاك حق يااتش
    الناس دى بتستهبل

  8. #8
    صديق المنتدى
    الصورة الرمزية هشام الرميحي

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    الدولة
    Hosh `Isa, Al Buhayrah, Egypt, Egypt
    العمر
    36
    Sonork
    100.1608523
    Phone
    nokia 5800 x m
    المشاركات
    12,649
    الشَكر (المُعطى)
    35225
    الشَكر (المُستلَم)
    31670
    الإعجاب (المُعطى)
    39
    الإعجاب (المُستلَم)
    4
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    35 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    925

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    شكرا للمرور و الاراء الجميله دي يا شباب

  9. الشَكر 3laa_GEM شَكر
  10. #9
    .: جيماوي متالق :.
    الصورة الرمزية 3laa_GEM

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    الدولة
    الاسكــندريـــــGemــــــه
    Phone
    huawei gr5
    المشاركات
    1,566
    الشَكر (المُعطى)
    10715
    الشَكر (المُستلَم)
    1699
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    1
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    2 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    98

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    والله معاك حق يااتش
    الناس دى بتستهبل

  11. #10
    من مؤسسي المنتدى
    الصورة الرمزية ELMASRY.7000

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    الدولة
    مصري مقيم بالأردن
    العمر
    48
    Phone
    Huawei mate-7
    المشاركات
    13,242
    الشَكر (المُعطى)
    22988
    الشَكر (المُستلَم)
    27749
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    2
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    1 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    37 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    713

    افتراضي رد: إعلانات.. ولا عبط!.. الله يخرب بيوتكم

    للأسف هشام
    الدنيا بتتجه من التفاهة إلى الأتهف
    كلها أصبحت تفاهة فى تفاهة
    زمن الجدية والأهداف إنتهى

    شكرا لك على الموضوع


صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •