قائمة الاعضاء المشار اليهم

النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: ((**موضوع سياسى جامد اوى**))

  1. #1
    صديق المنتدى
    الصورة الرمزية mohamedmizo

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    الدولة
    with out gem-flash
    المشاركات
    1,703
    الشَكر (المُعطى)
    224
    الشَكر (المُستلَم)
    168
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    40

    افتراضي ((**موضوع سياسى جامد اوى**))

    بسم الله الرحمن الرحيم

    أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى:

    س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟
    ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم



    س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟
    ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب


    س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
    ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه


    س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
    ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس


    س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
    ج5: أضرب المربوط يخاف السايب


    س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
    ج6: سمك لبن تمر هندى



    س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
    ج7: عينى فيه و أقول أخيه


    س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
    ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك


    س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
    ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب


    س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
    ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى


    س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
    ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى


    س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
    ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله


    س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
    ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع


    س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
    ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب

    س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
    ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

    و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

    ' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

    و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

    'من خاف سلم





  2. #2
    مراقب سابق
    الصورة الرمزية && اشكوزا &&

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    ادخلوها امنين
    العمر
    45
    Phone
    htc s710
    المشاركات
    17,334
    الشَكر (المُعطى)
    15846
    الشَكر (المُستلَم)
    32298
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    3
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    2 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    780

    افتراضي

    يا خوفي بعد كام يوم ينطبق عليك المثل القائل

    فرخة ونقرت رجلها ....... هي اللي جابته لنفسها
    ربما تثبت الأيام القادمة اني كنت علي حق وربما تثبت اني كنت الأغبي علي الاطلاق. والي ان تأتي الأيام القادمة ليس امامي الا الصبر

    -----


    مافيش حد بيشتغل لصالح هذه البلد ابدا

  3. #3
    .::VIP ELITE ::.
    الصورة الرمزية GHOST

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    EGYPT
    Phone
    3110C
    المشاركات
    8,666
    الشَكر (المُعطى)
    4349
    الشَكر (المُستلَم)
    7479
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    1 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    2 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    320

    افتراضي

    ههههههههههههههههههه

    الحق نفسك حبيبي

    وابعد عن حيحا

    http://s005.radikal.ru/i210/1002/4d/3f4192a929c3.jpg

    إذا أردت شئ بقوة ... فطلق صراحه ... فإن عاد إليك فهو لك حتى النهاية ... وإن لم يعد إليك فهو ليس لك من البداية


  4. #4
    .:عضو مميز :.
    الصورة الرمزية nabil_mohammed

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Mar 2008
    الدولة
    yemen
    المشاركات
    5,535
    الشَكر (المُعطى)
    11084
    الشَكر (المُستلَم)
    7270
    الإعجاب (المُعطى)
    2
    الإعجاب (المُستلَم)
    14
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    1 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    9 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    378

    افتراضي

    كلام جميل ههههههههههههههههههورد من eshcouza اجمل
    الحمدلله على كل حال


الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •