شكرا لك اخي تمت حل المشكلة عن طريق الموضوع المثبت
تم تجربه الفيرموير الخاص ب 3GSعلى جهازى الشخصى لعدم توافر اى جهاز اخر للتجربه والفيرموير يعمل جيداا

للاسف نسيت اشرح كيفيه عمل ريستور او فلاش بالفرموير كاستم او المعدل

محتاجين اربع اشياء
1-ايتونز 10

2-redsn0w_win_0.9.6

3-فيرموير اصى ويكون بالمسمى الاتى
iPhone2_1_4.2.1_8C148a_Restore.ipsw

4- فيرموير معدل ويكون بالشكل الاتى
iPhone2_1_4.2.1_8C148a4.2.1Custom_Restore.ipsw

رابط الفيرموير المعدل بالاعلى


اولا لازم يكون عندنا الايونز الاخير متثبت على الجهاز
ثانيا محتاجين برنامج الريدسنو لتهئيه الايفون لقبول الفيرموير المعدل.

اولا هنفتح برنامج الريدسنو ونختار الفيرموير
الاصلى وليس المعدل

wol erroriphone 3gs واقف علا الجمجمة

iphone 3gs واقف علا الجمجمة


iphone 3gs واقف علا الجمجمة


ثم نضع الجهاز فى الـDFU MODE

وننتظر حتى ينهى ويظهر كلمه DONE

سيبقى شاشه الايفون سوداء
لا نخلع الايفون من الكمبيوتر وننتركه كما هو ونفح برنامج الايتونز

ونضغط shift من لوحه المفاتيح
+
restore

ونختار الملف المعدل


iphone 3gs واقف علا الجمجمة

وان شاء الله يعمل ريستور بدون اى مشكله

بعد ما ينتهى هتلاقى الايفون مفعل وعليه السيديا
عندك انترنت او معندكش مش مشكله
هتلاقى الجهاز معموله فك شفره اوماتيك
ولكن يلازمك ان تضغط على برنامج السيديا
لشغيله
هنضغط على برنامج السيديا cydia
ثوانى وهيقفل لواحده
هنفتحه مره اخرى وهيظهر لك ثلاث اختيارات اختار اى شى واعمل موافق او done