قائمة الاعضاء المشار اليهم

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 22

الموضوع: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

  1. #1
    مراقب سابق
    الصورة الرمزية && اشكوزا &&

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    ادخلوها امنين
    العمر
    44
    Phone
    htc s710
    المشاركات
    17,334
    الشَكر (المُعطى)
    15846
    الشَكر (المُستلَم)
    32298
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    779

    افتراضي رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    بسم الله الرحمن الرحيم

    وبه نستعين

    والصلاة والسلام علي اشرف الخلق اجمعين

    سيدنا محمد وعلي اله وصحبه الطاهرين المؤمنين

    ثم اما بعد

    كل عام وانتم جميعا بخير

    دأبت الحكومة المصرية منذ 3 اعوام تقريبا علي تفعيل التوقيت الشتوي (تأخير الساعة) في رمضان وذلك علي عكس مايجري من زمن بعيد.
    فكان التوقيت الشتوي يبدأ من اخر خميس في شهر 9 (سبتمبر) وينتهي في اخر خميس من شهل 4 (ابريل).
    -----------------
    ونحن لسنا هنا بصدد توضيح السبب الذي يدعو الحكومة الي فعل ذلك (لان دة شغلها وهي ادري بيه)
    لكن كل ما اود ان اوضحه للجميع ان رمضان برئ كما ان الصيام برئ من دم التوقيت الصيفي لأن الكثير من الناس يظن ان السبب في ذلك هو تقليل عدد ساعات الصيام (طيب مانلغي رمضان احسن لو الموضوع بايد الحكومة)
    ------------
    شرع الله لنا الصيام من الفجر الي المغرب
    اي ان الصيام يتوقف علي شروق وغروب الشمس
    وليس علي الساعة
    لأن الله لم يامرنا ان نصوم من الساعة كذا الي الساعة كذا.
    ----------------
    والدليل علي ذلك كما سنري في الاتي
    قبل رمضان
    الفجر كان الخامسة الا الثلث
    المغرب كان الثامنة الا الثلث
    يعني ما بين الفجر والمغرب 15 ساعة
    بعد تغيير الساعة
    الفجر الساعة الرابعة الا ربع
    المغرب الساعة السابعة الا ربع
    يعني مابين الفجر والمغرب 15 ساعة
    ---------
    اذا هي هي نفس ساعات الصوم
    يعني الصيام برئ يارجاااااااااااااااااااااااااااااااااااالة
    لاننا نعبد الله ولا نعبد الحكومة
    اهدي شوية يا اشكوزا
    لأ مش هاهدي ياعم

    -------------
    طيب ليه بيغييروا الساعة؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
    انا ماليش دعوة
    وياريت اللي يعرف يقول عشان نفهم والنبي

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    وعذرا علي تاخير الموضوع ولكن لظروف خاصة.


    اللهم اغفر لامي وابي وارحهمهما
    واجمعهما في جنتك يارب




    ربما تثبت الأيام القادمة اني كنت علي حق وربما تثبت اني كنت الأغبي علي الاطلاق. والي ان تأتي الأيام القادمة ليس امامي الا الصبر

    -----


    مافيش حد بيشتغل لصالح هذه البلد ابدا

  2. #2
    .:VIP Moderator:.
    الصورة الرمزية 3llam

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Alexandria, Egypt, Egypt
    العمر
    33
    Sonork
    1654541
    Phone
    IPHONE 4S
    المشاركات
    14,091
    الشَكر (المُعطى)
    28187
    الشَكر (المُستلَم)
    36606
    الإعجاب (المُعطى)
    2
    الإعجاب (المُستلَم)
    84
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    2 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    54 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    706

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    والله ياحاج
    انا ش عارف ايه المغزى الحقيقى من كده
    او من تغيير الساعات بالذات
    بس فى توضيح هوضحهولك
    ان التوقيت الشتوى هو التوقيت الاساسى


    وربنا يرحم والديك ويدخلهم الفردوس الاعلى
    اللهم امين

  3. #3
    .: جيماوي مشارك :.

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    Phone
    n95
    المشاركات
    99
    الشَكر (المُعطى)
    36
    الشَكر (المُستلَم)
    133
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    23

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    الحكومة فاضية وهبلة وبنت كلب

  4. #4
    مراقب سابق
    الصورة الرمزية && اشكوزا &&

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    ادخلوها امنين
    العمر
    44
    Phone
    htc s710
    المشاركات
    17,334
    الشَكر (المُعطى)
    15846
    الشَكر (المُستلَم)
    32298
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    779

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    اخي الكريم
    اتقي الله في صيامك

  5. #5
    .:مشرف القسم الرياضي :.
    الصورة الرمزية Sniper-Luxor

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    الدولة
    مصر / الاقصر
    المشاركات
    8,727
    الشَكر (المُعطى)
    10376
    الشَكر (المُستلَم)
    11304
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    10
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    1 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    15 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    598

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    هيه كلمه يا استاذ احمد

    ( الحكومه اللى عايزه تعمله بتعمله )

    انت فاهمنى طبعا ومفيش كلام بعد كده


  6. #6
    مراقب سابق
    الصورة الرمزية && اشكوزا &&

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    ادخلوها امنين
    العمر
    44
    Phone
    htc s710
    المشاركات
    17,334
    الشَكر (المُعطى)
    15846
    الشَكر (المُستلَم)
    32298
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    779

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    خليها في سرك ياعلاء
    وكل سنة وانت طيب

  7. الشَكر Sniper-Luxor شَكر
  8. #7
    .: جيماوي فعال :.
    الصورة الرمزية الشهد و الدموع

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    الدولة
    مصــــــــــــــــــــــر
    Phone
    n70
    المشاركات
    271
    الشَكر (المُعطى)
    265
    الشَكر (المُستلَم)
    373
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    21

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    يمكن علشان الضرايب

  9. #8
    صديق المنتدى
    الصورة الرمزية zein2008

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    الدولة
    Egypt
    Phone
    Nokia E90
    المشاركات
    2,994
    الشَكر (المُعطى)
    2597
    الشَكر (المُستلَم)
    3593
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    بسم الله

    اولا انا سعيد برجوعك اخي

    ثانيا احنا معاهم يمشو شمال معاهم يمشو يمين معاهم

    وعلي راي المثل القال اطبخي ياجريه كلف يا سيدي

  10. #9
    مراقب سابق
    الصورة الرمزية && اشكوزا &&

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    ادخلوها امنين
    العمر
    44
    Phone
    htc s710
    المشاركات
    17,334
    الشَكر (المُعطى)
    15846
    الشَكر (المُستلَم)
    32298
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    779

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الشهد و الدموع مشاهدة المشاركة
    يمكن علشان الضرايب
    ربما تثبت الأيام القادمة اني كنت علي حق وربما تثبت اني كنت الأغبي علي الاطلاق. والي ان تأتي الأيام القادمة ليس امامي الا الصبر

    -----


    مافيش حد بيشتغل لصالح هذه البلد ابدا

  11. #10
    مراقب سابق
    الصورة الرمزية && اشكوزا &&

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    الدولة
    ادخلوها امنين
    العمر
    44
    Phone
    htc s710
    المشاركات
    17,334
    الشَكر (المُعطى)
    15846
    الشَكر (المُستلَم)
    32298
    الإعجاب (المُعطى)
    0
    الإعجاب (المُستلَم)
    0
    غير معجبون (المُعطى)
    0
    غير معجبون (المُستلَم)
    0
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    779

    افتراضي رد: رمــــــــضــــــــــان والتوقيت الشــــــتــــــــوي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zein2008 مشاهدة المشاركة
    بسم الله


    اولا انا سعيد برجوعك اخي

    ثانيا احنا معاهم يمشو شمال معاهم يمشو يمين معاهم


    وعلي راي المثل القال اطبخي ياجريه كلف يا سيدي
    احنا مع الله
    انما الحكومة ليها الحكم في الدنيا بس
    ربما تثبت الأيام القادمة اني كنت علي حق وربما تثبت اني كنت الأغبي علي الاطلاق. والي ان تأتي الأيام القادمة ليس امامي الا الصبر

    -----


    مافيش حد بيشتغل لصالح هذه البلد ابدا

صفحة 1 من 3 123 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •