قائمة الاعضاء المشار اليهم
النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: ليه الجواز نهايه الحب

  1. #1
    صديق المنتدى
    الصورة الرمزية omarfone

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    الدولة
    Egypt
    Phone
    01227651000
    المشاركات
    2,766
    الشكر
    711
    شُكر 471 فى 294 مشاركة
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    1 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    49

    Lightbulb ليه الجواز نهايه الحب

    بسم الله الرحمن الرحيم
    ***************

    بصراحه الموضوع حلو وانا نفسى الناس كلها تقرأه للاخر وهى هتفهم انا قصدى ايه

    كل حاجة اتغيرت بعد الجواز، الحب راح، واللهفة والمشاعر اختفت...مفيش حاجة اسمها حب الحب فعلا حاجة والجواز حاجة تانية خالص.

    أنا خلاص مابقتش قادرة أستحمل المعاملة دي، ده بقى بيعاملني زي أي كرسي في البيت مابقاش حاسس بيا خالص حاسة إن كل الحب اللي كان جواه خلص ولاّ يمكن أصلا ماكانش بيحبني، بعد ما كان بيقبل مني أي معاملة وكان بيقول أي حاجة مني كويسة بقى خلاص مش طايق مني أي حاجة أيا كانت مش عايز حتى يكلمني، مش عارفة ممكن الحب اللي كان موجود يرجع تاني ولاّ خلاص مفيش فايدة كل حاجة انتهت بالجواز. .. ايه رايكوا فى الحكاية دى

    العيب في الحب ولا الجواز

    الحكاية دي بنسمعها كتير قوي من ناس اتجوزت بعد قصص حب كان كل اللي حواليهم بيحسدوهم عليها ومش متصورين أبدا إن ممكن اللي بينهم يكون ليه نهاية غير الحب الدائم والأبدي.

    لكن للأسف الشديد بتكتر المشاكل بعد الجواز مهما كانوا عرفوا بعض ومهما كانت العلاقة بينهم قبل ما يتجوزوا وبيحصل الطلاق بأسرع مما حد يتخيل ولو ماحصلش طلاق بسبب الأولاد أو لأي سبب تاني بتكون فيه مشاكل كتير ممكن تضيّع أي مشاعر كانت موجودة في يوم من الأيام.

    فيا ترى إيه اللي بيحصل وهل فعلا الحب بيختفي بعد الجواز ولو كان ده صحيح هل العيب في الجواز نفسه ولا في الحب ولا في إيه بالضبط.

    هنحاول المرة دي نقرب من المنطقة دي شوية، مش هنقول إننا هنعرف كل الأسباب وهنقدم كل الحلول لكن هي مجرد محاولة للفهم ومعرفة طبيعة العلاقة بين اتنين حصلت بينهم مشاعر ما وعايزين يحافظوا عليها ويطوروها وتكون مصدر دائم للسعادة ليهم هم الاتنين.

    ليه الناس بتتجوز..؟!

    طبعا سؤال غريب وأول إجابة ليه لأن دي سُنة الحياة ربنا خلق الناس وخلق فيهم الحب وعلشان الحب ده يكون شرعي ومقبول لازم يكون فيه جواز، ده شرع ربنا..!!

    ودي إجابة مش بطالة لكن بتحدد مفهوم الجواز والهدف منه إنه يكون بس إطار شرعي فهل هو فعلا كده وهل ده بس الهدف منه.

    أكيد لأ وإلا مكنش ربنا وضع قواعد كمان بين المتجوزين نفسهم علشان يفضل فيه بينهم مودة ورحمة وسكن يعني استمرار للحب.

    معنى الكلام ده إن الحب علشان يستمر ويدوم لازم تكون ليه قواعد تحكمه ....فإيه اللي لازم يحصل وإيه القواعد اللي تخلي المشاعر الجميلة تستمر وما تتحولش لمصدر تعاسة وشقاء لأصحابها بدل ما تكون مصدر لسعادتهم...؟!

    وإزاي يعرفوا يحبوا بعض بجد..؟!

    وعلشان نعرف الإجابة لازم نعرف إن في معظم أنواع الحب بتكون المشاعر تلقائية مش مترتبة ولا متخطط لها، يعني مفيش حد بيقوم الصبح بيقول لنفسه إن أنا هاحب فلانة النهاردة إلا إذا كان بقى واخد الموضوع تسالي وده طبعا مش مجال كلامنا دلوقتي.

    ومعظم الناس فاكرين إن المشاعر دي مش محتاجة منهم مجهود علشان يحافظوا عليها ويطوروها للأفضل وما بيكونوش واخدين بالهم إن علشان أي علاقة بشرية تدوم سواء صداقة أو حب عاطفي أو حتى حب الأخوات لازم ليه إرادة واعية تحميه وتحافظ عليه.

    يعني على قد ما المشاعر دي بتكون تلقائية لكن ده بيكون في البداية بس ومش ممكن تطور نفسها بنفسها ومش ممكن كمان تفضل على الحالة التلقائية دي لأن ده بالذات هو اللي بيتعارض مع المسئولية اللي بيحتاجها الجواز واللي لازم أي اتنين يتحملوها مع بعض علشان تستمر الحياة بينهم.

    إزاي نعرف إننا بنحب...؟!

    هل أنا بحبه فعلا ولا بس فرحانة باهتمامه..؟!

    هل أنا بحبها بجد ولا بس معجب بيها علشان مختلفة شوية..؟!

    السؤال ده ناس كتير قوي بتسأله لنفسها وعلى فكرة في الغالب بيكون ظاهرة صحية ومؤشر مش بطال على إننا على الأقل عندنا النية إننا نحب بجد.

    وأول حاجة ممكن تساعدنا على معرفة إذا كنا ماشيين صح ولا لأ هو درجة استيعابنا للهدف الحقيقي اللي علشانه بقينا "في حالة حب".

    وده لأن فيه ناس بتحب الحب نفسه يعني بتكون عايزة تحب لأنها عايزة تحب ومش شايفة طريق تاني للسعادة غير إنها تكون في حالة حب سواء لأنها عايشة في فراغ أو بتكون مفتقدة للحب والاهتمام في حياتها فبتدور عليه في أي مكان وبأي طريقة.

    وده من ناحية شيء كويس إن الإنسان يكون مهتم بالحب لكن من ناحية تانية بيكون شيء مضر جدا لصاحبه لأنه ممكن يفسر أي اهتمام أو أي حاجة سواء منه أو من الطرف التاني على إنها حب وده طبعا أكيد مش في مصلحته لأنه أولا مش هيلاقي الحب اللي بيدور عليه وثانيا هيفقد أي ثقة في وجود الحب نفسه بعد لما يتعرض لأكتر من تجربة وأكتر من فشل لا قدر الله.

    لذلك لما نحدد إن هدفنا من الحب "اللي حسينا بيه فعلا" إنه مقدمة منطقية وكمان ضرورية لتكوين أسرة والبحث عن شريك حقيقي للحياة بكل مشاكلها قبل لحظاتها الحلوة ده هيخلينا بشكل ما نهتم بالعلاقة ككل كامل ومش هنحددها في شكل معين ولو ما أخدتش الشكل ده يبقى ما ينفعش.... يعني المفروض نعتبر حصولنا على الحب وسيلة لتحقيق السعادة والتغلب على المشاكل مش نعتبره هدفا في حد ذاته.

    واللي يساعدنا على تحقيق الهدف ده هو تكويننا لصورة حقيقية عن الطرف التاني مش الصورة اللي احنا عايزينها وده لأننا في البداية وفي أول درجات الانجذاب بنكون فاكرين إن الطرف التاني من غير أي عيوب وإنه ملاك نازل من السما وإنه ما بيغلطش وكل تصرفاته صح.
    ولكن تدريجيا المفروض إن كل الأوهام دي بتروح ونبدأ نكوّن صورة حقيقية عن الطرف التاني ونبدأ ندرك إنه برضه إنسان وليه مطالب وعانى من مشاكل وبيدّور على حد يشاركه في حلها وإننا المفروض نكون على قد المسئولية وعلى قد ثقته فينا.

    فإذا وصلنا للمرحلة دي من التفكير فده مؤشر رائع على إننا فعلا بنحب وهنبدأ نبص لاحتياجات ورغبات الطرف التاني بطريقة أكتر موضوعية ونعتبرها مهمة زي احتياجاتنا ورغباتنا بالضبط، لأ وكمان يكون تحقيق الرغبات بتاعته رغبة قوية لينا وحاجة عايزين نوصل لها، وما نعتبرش إن كل مهمة شريك حياتنا في الحياة هي توفير السعادة لينا وتحقيق كل رغباتنا بطريقة سحرية.
    يعني بمعنى تاني الحب لو كان حقيقي هيتغلب فعلا على أي نزعة نرجسية عندنا ونبدأ نبذل طاقة أكبر لتلبية احتياجات الطرف التاني.

    أنا مش ملاك أنا بشر
    ماجد: ليه دايما أنا اللي مفروض أقّرب منها وليه أنا اللي أسأل عليها ليه أنا اللي أقدم الأول وهي تستجيب وبس دي مش عيشة.

    ولاء: أنا اللي دايما بسأل عليه وهو "ولا هو هنا" دايما عامل مشغول رغم إنه في الأول ماكانش بيفوت فرصة يقرب فيها مني وأول لما حس بحبي ليه خلاص بقيت أنا اللي مفروض أعمل كل حاجة وياريت عاجبه.

    وده سؤال طبيعي جدا وناس كتير قوي ممكن تسأله وبصراحة هيكون عندها شوية حق وهو طيب ما احنا فعلا كلنا بشر اشمعنى طرف هو اللي يدي علطول وطرف تاني هو اللي ياخد وبس...؟!


    ومبدأيا اللي يسأل السؤال ده يبقى لسه ما حبش بجد هو ممكن يكون عايز يحب لكن مش عارف يحب أو معندهوش القدرة إنه يحب.

    ممكن يكون فاكر إن الحب حاجة سهلة مش محتاجة تعب وجهد وصبر وغالبا بيقول لنفسه طيب ما أنا تعبت كتير تعبت وأنا بذاكر وتعبت لما اتخرجت علشان ألاقي شغل وتعبت في الشغل علشان أقدر أثبت نفسي هاتعب كمان علشان البنت اللي بحبها ولا أتعب كمان علشان حبيبي يرضى عني أمال إمتى هاستريح بقى.

    وللأسف النظرة دي وانتشارها بتكون سبب رئيسي لفشل علاقات إنسانية كتير مش بس الحب لأن فعلا ماحدش عايز يتعب علشان نفسه حتى ما بال بقى علشان غيره مفيش حد عايز يدي -بما فيهم طبعا كاتبة تلك السطور- كل واحد عايز ياخد بس.

    كل واحد شايف بس رغباته وإيه اللي يريحه وإيه اللي ناقصه شايف حقوقه ومش مهتم بواجباته.

    وعلشان نعرف إذا كنا حبينا فعلا ولا لأ لازم نبطل نكون أنانيين نبطل نبص بس على رغباتنا واللي احنا عايزينه ونطالب التاني بيه.... نبطل كسل شوية ومانستناش بابا وماما يجيبوا لينا كباية اللبن لحد عندنا ونقوم احنا نعملها بنفسنا وبلاش نقول نعمل لهم معانا، يعني ندور على طريقة نلبي بيها احنا احتياجاتنا من غير انتظار لحد يلبيها لينا



    يارب يكون الموضوع عجبكم



    http://www.arabseed.com/vb/uploaded/4_1218315346.jpg

    جيم فلاش = هوستينج العرب

  2. #2
    VIP Member
    الصورة الرمزية الفارس المقنع

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Sep 2007
    الدولة
    Luxor
    العمر
    25
    Phone
    عايز اشترى 5800
    المشاركات
    8,841
    الشكر
    470
    شُكر 3,881 فى 1,506 مشاركة
    تم تذكيره فى
    0 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    0 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    145

    افتراضي

    تسلم حبيبى عمر
    وعلى فكره الست زى العصفوره
    اللى بيحبها يفضل يجرى وراها لما تدخل القفص انسى
    تقبل مرورى وتحياتى
    what i have to say
    what i have to do
    Egypt i love you
    http://i929.photobucket.com/albums/a...egypt-flag.jpg

    nokia I love You
    >>>>.::Jaf Lover::.<<<<

  3. #3
    .:: نائب المدير العام ::.
    الصورة الرمزية ELMASRY.7000

    الحالة
    غير متواجد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2007
    الدولة
    مصري مقيم بالأردن
    العمر
    47
    Phone
    Lumia-1320
    المشاركات
    13,230
    الشكر
    22,914
    شُكر 27,784 فى 5,279 مشاركة
    تم تذكيره فى
    1 مشاركة
    تمت الاشارة اليه فى
    34 مواضيع
    معدل تقييم المستوى
    710

    افتراضي

    شكرا لك على الموضوع
    ( سيأتي على الناس سنوات خداعات ، يصدق فيها الكاذب ، و يكذب فيها الصادق ، و يؤتمن فيها الخائن ، و يخون الأمين ، و ينطق فيها الرويبضة. قيل: وما الرويبضة ؟ قال: الرجل التافه يتكلم في أمر العامة ) حديث صحيح
    الحروب والقتل والثورات والأمراض في كل مكان الله يهيىء الكرة الأرضية لحدث كبير جدا

    http://quran.ksu.edu.sa/index.php#aya=72_10&m=hafs&qaree=maher&trans=ar_mu


الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •